taking-off

15.1. | 11:00 | Свлачење

САД/1971
Милош Форман

Синопсис

Радња Свлачења смештена је у Сједињене Државе крајем шездесетих година прошлог века. Млада Џини бежи од куће и одлази у Њујорк у нади да ће постати певачица. Тамо се упознаје са заједницом хипика и боема. За то време Џинини родитељи из предграћа трагају за изгубљеном кћерком. Напори родитеља да пронађу и разумеју своју кћер доводе до низа трагикомичних и непријатних ситуација.

Режија
Miloš Forman

Сценарио
Miloš Forman, John Guare, Jean-Claude Carrière, John Klein

Директор фотографије
Miroslav Ondricek

Монтажа
John Carter

Продуцент
Alfred W. Crown

Продукцијскe кућe
Crown-Hausman, Forman Production

Улоге
Linnea Heacock, Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict

Трајање
93’

Милош Форман
Биографија режисера
Милош Форман

Jан Томаш Форман рођен је 1932. године у Чехословачкој, а 2018. година остаће упамћена као година у којој смо изгубили прослављеног режисера Милоша Формана. Током живота урадио је многo, али ће остати упамћен првенствено као оскаровац. У његовом случају то подразумева 33 номинације, а награду за најбољег режисера освојио је два пута. Његов први целовечерњи играни филм Црни Петар (1963) сматран je филмом године у Чехословачкој. Потом снима Љубави једне плавуше (1965), филм који је номинован за Златног лава, па играо двадест и две недеље за редом у Њујорку и донео Форману прву номинацију за Оскара. Сатирични филм Гори, моја госпођице (1967) одредио је потоњу судбину свог аутора. Наредне године Европу су захватили политички немири, фестивал у Кану је отказан, а Форман, један од предводника чехословачког новог таласа, отишао је у егзил. Иако је и пре егзила био прослављени режисер, Формана са правом памтимо као оскаровца, не само због великог броја номинација и награда. Вероватно је само Били Вајлдер пре њега успео да се тако посвећено натурализује у америчко поднебље, да тамо буде обасипан признањима, а да опет задржи толико од оног што је са собом донео. Свлачење (1971), Лет изнад кукавичјег гнезда (1975), Коса (1979), Регтајм (1981), Амадеус (1984), Валмон (1989), Народ против Ларија Флинта (1976) и Човек на Месецу (1999), певају песму коју Америка назива својом. То је песма побуњеног весељака баченог у жрвањ историје, да би тамо био задиркиван, тучен и гажен, и да би својом неминовном жртом разобличио ту историју. Оно што је америчко у овим филмовима је њихова мелодрамскa oснова, коју је Форман надоградио чешким хумором и алегоријом. За Формана није само Моцарт био Амадеус, геније како би рекли Римљани, или Богољуб како би рекли Срби. За Формана су то је били и Џек Николсонов Рендл Мекмарфи, и космати распевани хипици Косе, и еротоман Лари Флинт, и забављач Енди Кофман, као и Франциско Гоја коме је посветио свој последњи филмски рад. Весела поетика генија, који упорно остаје човек, можда би тако могли описати Форманову филмску заоставштину.